متاورس دنیای ارزهای دیجیتال چیست؟

متاورس ارزهای دیجیتال یک دنیای مجازی است که فناوری‌های بلاک‌چین و ارز دیجیتال را در خود جای داده است. واقعیتی را تصور کنید که حتی از فانتزی‌های علمی تخیلی هم فراتر می‌رود. به متاورس خوش آمدید! دنیایی که توسط برخی از قدرتمندترین چهره‌های اینترنتی ایجاد شده است که در آن واقعیت مجازی، ارزهای دیجیتال و بازی‌ها نقش کلیدی را ایفا می‌کنند.

محسن عبادی

نویسنده : محسن عبادی

عضو تحریریه‌ی آسان بیت کوین

متاورس,ارزهای دیجیتال,مجازی,NFT

title

واقعیتی را تصور کنید که حتی از فانتزی‌های علمی تخیلی هم فراتر می‌رود. به متاورس خوش آمدید؛ دنیایی که توسط برخی از قدرتمندترین چهره‌های اینترنتی ایجاد شده است که در آن واقعیت مجازی، ارزهای دیجیتال و بازی‌ها نقش کلیدی را ایفا می‌کنند. این پدیده که اولین بار در سال ۱۹۹۲ ظاهر شد، اخیراً محبوبیت زیادی پیدا کرده است و دارایی‌های متنوعی مانند ارزهای دیجیتال، NFT، VR و بازی را وارد اکوسیستم خود کرده است.




متا به معنی فراتر و ورس به معنای جهان است. بیایید به لایه‌های متاورس وارد شویم و ببینیم چگونه کار می‌کند. پس از توضیح دنیای متاورس، در مورد پروژه OVR و اینکه چگونه قصد دارد متاورس را با فناوری بلاک چین ترکیب کند تا NFTها را با هم سازگارتر کند، صحبت خواهیم کرد.

به طور خلاصه متاورس ارزهای دیجیتال، جهان‌های مجازی فراگیر با پتانسیل اجتماعی و مالی بسیار زیاد هستند. استفاده از زیرساخت‌‌های بلاک‌چینی برای این دنیای‌های مجازی امکانی را فراهم می‌کند تا از اقتصاد ارزهای دیجیتال گسترده‌تر و متنوع‌ بهره ببرند و اقلام مجازی را برای ارزش اقتصادی واقعی، فراتر از محدودیت‌ها مبادله کنند.

متاورس چیست؟

برای چندین دهه، پتانسیل بزرگ جهان‌های مجازی فقط در صفحات رمان‌های علمی تخیلی وجود داشت. امروزه، متاورس یکی از پرهیاهوترین کلمات در فناوری است، و با اشتیاق توسط توسعه دهندگان نرم افزار و بازی‌ها در صنایع مختلف از ارزهای دیجیتال و ساخت بازی گرفته تا رسانه‌های اجتماعی مورد استقبال قرار می‌گیرد. متاورس به یک پدیده بسیار واقعی تبدیل شده است که دارای تعدادی پلتفرم پر رونق با ادغام‌های ارزهای دیجیتال متنوع است.



متاورس یک دنیای مجازی مشترک و همه جانبه است که در آن بازیکنان، که معمولاً توسط آواتارها نمایش داده می‌شوند، می‌توانند با یکدیگر تعامل داشته باشند، تجربیاتی بسازند و اشیا و مناظر درونی را خلق و خرید و فروش کنند. متاورس‌ها معمولاً اقتصاد و ارز ذاتی خود را دارند که کاربران می‌توانند با آن املاک دیجیتالی، اقلام، لوازم جانبی آواتار و موارد دیگر را بخرند، بفروشند و معامله کنند. شما می‌توانید متاورس را از طریق رایانه، هدست واقعیت مجازی (VR) یا گوشی هوشمند تجربه کنید.

به طور خاص، متاورس ارزهای دیجیتال، متاورسی است که بلاک‌چین را در فناوری زیربنایی خود و دارایی‌های ارز دیجیتال مانند توکن‌های متاورس را در اقتصاد خود گنجانده است. نمونه‌هایی از پروتکل‌های ارزهای دیجیتال که عناصر متاورس را در خود جای داده‌اند عبارتند از: دیسنترالند (Decentraland)، کریپتو وکسلز (Cryptovoxels)، ایلین ورلدز (Alien Worldsاکسی اینفینیتی (Axie Infinity) و سندباکس (The Sandbox). در حالی که مدتی است محیط‌های متاورس مانند در بازی‌های آنلاین چندنفره عظیم وجود داشته است، ادغام بلاک چین، ارزهای دیجیتال و واقعیت مجازی در این بخش نه تنها حضور افرادی را که می‌توانند شرکت کنند و کارهایی که می‌توانند انجام دهند، بسیار گسترده می‌باشد، این محبوبیت و گستردگی نشان از واقعی بودن و پتانسیل بالای ارزش بازار جهانی دارایی‌ها، تعاملات و تجربیات به دست آمده در حوزه دیجیتال بازی‌های بلاک‌چین است. دارایی‌ها و ارزهای دیجیتال متاورس، مانند زمین و اشیاء دیجیتالی، معمولاً با انواع مختلف توکن‌های متاورس نشان داده می‌شوند. مالکیت آنها در بلاک چین ثبت می‌شود و حتی می‌توان این اقلام و زمین‌ها را با دارایی‌های دیجیتال مانند بیت کوین (BTC) و اتر (ETH) در تعدادی از صرافی‌های غیرمتمرکز (DEX) مبادله کرد.



دنیای واقعی به طور فزاینده‌ای به سمت متاورس حرکت می‌کند. شرکت‌های مختلف، چه جریان اصلی و چه بومی ارزهای دیجیتال، دفاتر مرکزی مجازی در متاورس‌های ارزهای دیجیتال ایجاد کرده‌اند و به طور منظم رویدادها و جشنواره‌های مجازی را با حضور هزاران نفر برگزار می‌کنند. به عنوان مثال، در سال ۲۰۲۱، خانه حراج معروف «Sotheby’s» نسخه دیجیتالی دفتر مرکزی خود در لندن را در بازی بلاک چین دیسنترالند (Decentraland) افتتاح کرد. این فضا دارای یک گالری هنری مجازی چند اتاقه است که کاربران متاورس می‌توانند از آن استفاده کنند. به همین ترتیب، دیسنترالند به طور منظم میزبان رویدادهای موسیقی زنده، کنفرانس‌ها و جلسات است.

ویژگی‌های کلیدی متاورس‌ها

طراحان متاورس‌ها عموماً به دنبال متمایز کردن جهان خود از متاورس‌های دیگر به چند روش کلیدی بوده‌اند:

تمرکززدایی: در حالی که دنیاهای مجازی اولیه تحت مالکیت و کنترل شرکت‌ها بوده‌اند، متاورس‌ها معمولاً غیرمتمرکز هستند و برخی یا همه اجزای بازی‌های متاورس بر پایه فناوری بلاک چین ساخته شده‌اند. این بدان معناست که متاورس‌ها تمایل دارند از ساختارهای کسب و کار اصلی و مدل‌های استخراج ارزش صنعت بازی امروزی منحرف شوند. ساختار منحصر به فرد بازی‌های بلاک چین می‌تواند فرصت‌های تعامل عادلانه‌تری را برای شرکت‌کنندگان باز کند. همچنین به این معنی است که مالکیت خود متاورس بین شرکت کنندگان آن مشترک است. حتی اگر سازندگان اصلی بلاک‌چین متاورس کنار بروند، خود بازی می‌تواند برای همیشه به حیات خود ادامه دهد.

حاکمیت کاربر: متاورس‌هایی مانند دیسنترالند از سازمان‌های مستقل غیرمتمرکز (DAO) و توکن‌های حاکمیتی برای کمک به کنترل آینده بازی توسط کاربران خود استفاده می‌کنند و به آن‌ها اجازه می‌دهند تا تغییرات و به‌روزرسانی‌ها را از طریق رأی‌گیری انجام دهند. به این ترتیب، متاورس‌ها می‌توانند چیزی بیش از بازی‌های بر بستر ارزهای دیجیتال باشند؛ آنها می‌توانند به کل جوامع با اقتصاد و رهبری دموکراتیک تبدیل شوند.

منشأ قابل اثبات: اقلام درون متاورس‌ها به شکل توکن‌های ارزهای دیجیتال مانند توکن‌های غیرمثلی (NFT) هستند. دستاوردها در محیط‌های بازی می‌تواند ارزش زیادی برای گیمرها داشته باشد. NFTها استانداردهای آیتم‌های درون بازی را با شفافیت بسیار و دسترسی به بازارهای دارایی به روز می‌کنند. از آنجایی که هر NFT منحصربه‌فرد است، توکن‌ها و آیتم‌های متاورس را می‌توان برای کمک به اثبات منشأ محتوای تولید شده توسط کاربر در بازی و همچنین دارایی‌های بازی NFT کدگذاری کرد.

اقتصاد دنیای واقعی

از آنجایی که متاورس‌ها از توکن‌های ارزهای دیجیتال و زیرساخت بلاک‌چین استفاده می‌کنند، اقتصاد آنها مستقیماً به اقتصاد حوزه ارزهای دیجیتال گسترده‌تر متصل است. این به دارندگان توکن‌های متاورس، آواتارها و املاک دیجیتالی اجازه می‌دهد تا آن‌ها را در بازارهای صرافی‌های غیرمتمرکز و NFT معامله کنند و ارزش واقعی را برای سرمایه‌گذاری‌های خود در جهان به ارمغان بیاورند.

بازی‌های متاورس یک فرصت اجتماعی و سرمایه گذاری هستند

در حالی که متاورس‌ها و به طور کلی بازی‌های NFT هنوز در مراحل اولیه توسعه هستند، این جهان‌های جدید فرصت‌های اجتماعی و مالی جذابی را برای آینده ارائه می‌دهند. متاورس‌ها می‌توانند راه‌های جدیدی را برای بازی، سرمایه‌گذاری، جمع‌آوری دارایی، تعامل این دارایی‌ها و کسب درآمد از همه آن‌ها به کاربران ارائه دهند. علاوه بر این، در حالی که توسعه بر روی بی‌شمار پلتفرم‌های متاورس منحصربه‌فرد بسیار قابل توجه است، این پتانسیل برای بازی‌های متاورس مختلف برای تعامل با یکدیگر است که می‌تواند اکوسیستم بازی‌های بلاک چین را به ستونی از اقتصاد جهانی سوق دهد. با ترکیب محیط‌های فراگیر فضای مجازی، قابلیت بازی اعتیادآور بازی‌های ویدیویی، تعامل رسانه‌های اجتماعی و ارزش‌ها‌ی روزافزون ارزهای دیجیتال، بازی‌های متاورس به عنصری مرکزی در فاز بعدی اینترنت تبدیل می‌شوند.

«OVR» یک پلتفرم واقعیت افزوده منبع باز در سراسر جهان است که توسط بلاک چین اتریوم پشتیبانی می‌شود. این پلتفرم روشی جدید برای کشف جهان در اختیار کاربران قرار می‌دهد و از زمان آغاز به کار با سرعت فوق العاده‌ای رشد کرده است.

OVR با فعال کردن قابلیت همکاری NFT، تجربه‌ای از دنیای جدید بلاک‌چینی را ارائه می‌کند. برای مثال تصور کنید که صاحب یک گالری هنری NFT هستید یا آواتار خود را با کیف‌های لویی ویتون (Louis Vuitton) شخصی سازی می‌کنید. همه این‌ها به لطف «OVRLand» و «OVRBuilder» امکان پذیر است که به شما امکان این را می‌دهد که NFT خود را بدون محدودیت اجرا کنید.

در حالی که NFTها قبلاً با ایجاد دارایی‌های دیجیتال منحصر به فرد، تصور دنیای جدیدی را ممکن کرده‌اند، OVR در حال ابداع روش جدیدی برای تصور دنیای موازی در متاورس است. OVR می‌خواهد به یک پلتفرم غیرمتمرکز برای وب و خانه NFTها تبدیل شود؛ یک اکوسیستم قابل همکاری که میزبان همه محتوای موجود است که توسط NFT در متاورس امکان‌پذیر شده است.

OVR در واقع جلوتر از زمان خود است زیرا امکان پیوند NFT را با متاورس‌های مبتنی بر بلاک‌چین برای ایجاد مالکیت بر دارایی‌های بومی ایجاد می‌کنند. این NFT‌ها در دسترس بودن دارایی‌های اساسی را امکان پذیر می‌کنند و به این دارایی‌ها اجازه می‌دهند اکوسیستم اصلی خود را به جایی که به طور سنتی محدود شده‌اند ترک کنند. برای مثال شما نمی‌توانید از آواتارهای بازی فورتنایت برای سایر بازی‌های واقعیت مجازی استفاده کنید، اما می‌توانید به راحتی دارایی‌های سه بعدی سندباکس را را به OVR بیاورید و آن‌ها را در «OVRLands» خود قرار دهید! اما این فقط یک نمونه است. با OVR همچنین می‌توانید هر NFT را بگیرید و آن را در واقعیت مجازی تجسم کنید. پانک‌های ارزهای دیجیتال خود را در یک مکان جغرافیایی خاص با «OVRLland» معرفی کنید یا در مثال دیگری با اکسیس‌های (Axies) خود، بازی‌های گنج‌یابی با برچسب جغرافیایی ایجاد کنید. Dappهای دی‌فای اغلب به عنوان «Money Legos» شناخته می‌شوند. قابلیت متقابل متاورس به تأثیرات شبکه با همان بزرگی اجازه همکاری گسترده‌ای را می‌دهد و در همین زمینه است که OVR قصد دارد بازار را متحول کند.

لینک کوتاه: b2n.ir/b29792 

منابع: gemini.com,cointribune 

بریتانیا به‌دنبال وضع مقررات برای استیبل کوین‌ها در ۶ ماه آینده است
اسپانیا به دنبال قانونی برای ضبط ارزهای دیجیتال بدهکاران مالیاتی است
کریس برنیسک می‌گوید نزول و سپس تثبیت محتمل‌ترین سناریو ارزهای دیجیتال است
نماینده کنگره آمریکا: با نظر ترامپ درمورد ارزهای دیجیتال ملی موافقم
کاهش ۲۴درصدی تعداد توسعه‌دهندگان ارزهای دیجیتال در سال ۲۰۲۳

نظرات

در نوبیتکس می‌توانی از کاهش قیمت ارزهای دیجیتال هم درآمد داشته باشی.

ثبت‌نام و شروع سرمایه‌گذاری

با‌توجه به این‌که اکثر اخباری که در طول روز به گوش ما میرسن خبرای خوبی نیستن، تحریریه آسان بیت کوین تصمیم گرفته که با انتشار روزانه یک خبرِ «واقعا خوب» حال شمارو هم کمی خوب بکنه. درضمن این خبر هیچ ربطی به حوزه ارز دیجیتال نداره...

خبر خوب برای متقاضیان وام / سقف وام افزایش یافت

title

حداکثر مجموع اصل تسهیلات خرد قابل پرداخت به هر مشتری در هر مؤسسه اعتباری به ۳۰۰ میلیون تومان افزایش یافت. به گزارش روابط عمومی بانک مرکزی، این بانک در بخشنامه‌ای به شبکه بانکی دستورالعمل اجرایی اعطای تسهیلات خرد را ابلاغ کرد در این بخشنامه آمده است، از تاریخ ابلاغ این دستورالعمل، بانک‌ها و مؤسسات اعتباری موظف هستند، تسهیلات خرد اعطایی را بر اساس شرایط، امتیاز اعتباری، رتبه اعتباری داخلی و سقف اعتبار مشتری در قالب قراردادهای فروش اقساطی، اجاره به شرط تملیک، مرابحه، جعاله و قرض‌الحسنه به مشتری پرداخت نماید.

مطالب مرتبط

اسپانیا,ارزهای دیجیتال,مالیات,وزارت امور مالی اسپانیا,فرار مالیاتی

اسپانیا به دنبال قانونی برای ضبط ارزهای دیجیتال بدهکاران مالیاتی است

وزارت امور مالی اسپانیا در حال اصلاح مقررات مالیاتی این کشور است و قصد دارد این اجازه را به سازمان مالیات بدهد تا ارزهای دیجیتال بدهکاران مالیاتی را شناسایی و برای تسویه بدهی‌ها توقیف کند. این اقدام بخشی از تلاش‌های دولت اسپانیا برای مقابله با فرار مالیاتی در این کشور است.

خبر - ۲ ماه پیش
کریس برنیسک,نزول,ارزهای دیجیتال,ایکس

کریس برنیسک می‌گوید نزول و سپس تثبیت محتمل‌ترین سناریو ارزهای دیجیتال است

کریس برنیسک، سرمایه‌گذار خطرپذیر و سرمایه‌گذار ارزهای دیجیتال، می‌گوید که نزول محتمل‌ترین سناریو برای دارایی‌های دیجیتال در فاز بعدی بازار است. برنیسک در پلتفرم رسانه اجتماعی ایکس می‌گوید که پس از یک روند صعودی نسبتا طولانی، احتمالاً بازارهای ارزهای دیجیتال در انتظار اصلاح هستند.

خبر - ۲ ماه پیش
کنگره آمریکا,ترامپ,ارزهای دیجیتال ملی,تام اِمِر

نماینده کنگره آمریکا: با نظر ترامپ درمورد ارزهای دیجیتال ملی موافقم

تام اِمِر، نماینده کنگره ایالات متحده، اخیراً از دیدگاه ترامپ درمورد ارزهای دیجیتال ملی حمایت کرده و گفته است به دنبال همکاری با رئیس‌جمهور سابق آمریکا جهت مقابله با افزایش نظارت دولتی در این کشور است. ترامپ اخیراً در یک سخنرانی ارزهای دیجیتال ملی را تهدیدی برای حریم خصوصی مالی شهروندان آمریکا معرفی کرده و گفته بود اگر در انتخابات ریاست جمهوری پیروز شود، هرگز اجازه راه‌اندازی یک CBDC را به بانک مرکزی این کشور نخواهد داد.

خبر - ۳ ماه پیش
الکتریک کپیتال,ارزهای دیجیتال

کاهش ۲۴درصدی تعداد توسعه‌دهندگان ارزهای دیجیتال در سال ۲۰۲۳

گزارش جدید مجموعه الکتریک کپیتال نشان می‌دهد تعداد توسعه‌دهندگان فعال ماهانه در فضای ارزهای دیجیتال با افتی ۲۴درصدی از ۲۹٬۶۱۱ نفر در دسامبر ۲۰۲۲ به ۲۲٬۴۱۱ نفر در دسامبر ۲۰۲۳ کاهش یافته است. در مقابل، تعداد توسعه‌دهندگانی که حداقل دو سال سابقه کار در این بخش دارند، از سال ۲۰۱۸ تاکنون هر ساله حدود ۵۲درصد بیشتر شده است.

خبر - ۳ ماه پیش
کایکو,بیت‌کوین,اقتصاد کلان,ارزهای دیجیتال,انویدیا

شرکت تحقیقاتی کایکو می‌گوید عملکرد بیت‌کوین در سال ۲۰۲۳ بهتر از تمام دارایی‌های سنتی خواهد بود

شرکت تحقیقاتی کایکو پیش‌بینی می‌کند که بیت کوین امسال را با عملکرد بهتر از تمام دارایی‌های سنتی اصلی به پایان برساند. با وجود شرایط سخت اقتصاد کلان و باد مخالف در صنعت ارزهای دیجیتال، این ارز دیجیتال در سال ۲۰۲۳ بیش از ۱۶۰ درصد افزایش یافته است.

خبر - ۴ ماه پیش
بیتفینکس,ارزهای دیجیتال,پیش‌بینی

بیتفینکس: ارزش بازار ارزهای دیجیتال در ۲۰۲۴ به ۳.۲تریلیون دلار می‌رسد

استراتژیست‌های صرافی ارز دیجیتال بیتفینکس پیش‌بینی کرده‌اند که ارزش بازار در سال ۲۰۲۴ میلادی با بازیابی قیمت‌ها به ۳.۲تریلیون دلار خواهد رسید. رشد جمعیت افراد مالک ارزهای دیجیتال در سراسر جهان به ۸۵۰ تا ۹۵۰میلیون نفر نیز یکی دیگر از پیش‌بینی‌های کارشناسان بیتفینکس برای سال ۲۰۲۴ است. جمعیت کنونی افراد مالک ارز دیجیتال در جهان ۵۷۵میلیون نفر تخمین زده می‌شود.

خبر - ۴ ماه پیش
نیجریه,ممنوعیت,ارزهای دیجیتال,بانک مرکزی نیجریه

بانک مرکزی نیجریه ممنوعیت تعامل با ارزهای دیجیتال برای بانک‌ها را لغو کرد

بانک مرکزی نیجریه که در سال ۲۰۲۱ تعامل با ارزهای دیجیتال را برای بانک‌ها این کشور منع کرده بود، به‌تازگی اعلام کرد که این محدودیت‌ها را لغو کرده است. بخشنامه جدید بانک مرکزی نیجریه در رابطه با ارزهای دیجیتال حاوی دستورالعمل‌هایی جهت تعیین حداقل استانداردها و الزامات راه‌اندازی حساب و ارتباط با مؤسسات بانکی برای ارائه‌دهندگان خدمات مرتبط با دارایی‌های مجازی است.

خبر - ۴ ماه پیش
دوج کوین,شیبا‌اینو,ارزهای دیجیتال

چشم‌انداز قیمت دوج کوین و شیبا‌اینو در سال ۲۰۲۴

با نزدیک‌تر شدن به آغاز سال ۲۰۲۴، موج گسترده‌ای از خوش‌بینی در جامعه ارزهای دیجیتال، به ویژه در مورد میم کوین‌ها وجود دارد. در این میان، دوج کوین و شیبا اینو به عنوان دو میم کوین برتر بازار، توجه قابل‌توجهی را به خود جلب می‌کنند.

خبر - ۴ ماه پیش
روسیه,صادرات,ارزهای دیجیتال,قانون‌گذاری,ایوان چبسکوف

دولت روسیه قصد دارد قوانینی ویژه «صادرات» ارزهای دیجیتال وضع کند

دولت روسیه قصد دارد مقرراتی برای فروش ارزهای دیجیتال وضع کند که به ماینرها اجازه می‌دهد دارایی‌های خود را مثل صادرات کالاهایی نظیر گاز به فروش برسانند. ایوان چبسکوف، معاون وزیر دارایی روسیه گفت است این گزینه به‌عنوان بخش از لاحیه قانون‌کردن استخراج ارزهای دیجیتال در این کشور در سال ۲۰۲۲ ارائه شده است.

خبر - ۴ ماه پیش