آشنایی با استیبل کوین یا ارزدیجیتال پایدار

استیبل کوین (stablecoin) یک ارز دیجیتال پایدار با قیمت ثابت است. زمانی‌که تریدرها، بیت‌کوین و یا ارزهای دیجیتال دیگر را به عنوان یکی از روش‌های پرداخت خود انتخاب کردند، با مشکل اساسی نوسان قیمت روبرو شدند. استیبل‌کوین‌ها در واقع راه‌حلی برای مقابله با این مشکل بازار به وجود آمدند.

استیبل کوین,ارز دیجیتال باثبات,ارز دیجیتال,کریپتوکرنسی,تتر

title

استیبل کوین‌ها، بر خلاف سایر ارزهای دیجیتال، نوسان قیمت شدیدی ندارند و به عنوان ذخیره کننده ارزش و همچنین به عنوان وسیله‌ای برای مبادله مورد استفاده قرار می‌گیرند. 

استیبل‌کوین‌ها را می‌توان به طور کلی به چهار دسته تقسیم‌بندی کرد:

استیبل‌کوین با پشتوانه فیات

استیبل کوین‌های دارای پشتوانه فیات ساده‌ترین نوع استیبل کوین‌ها هستند و این سادگی مزیت‌های زیادی خواهد داشت؛ زیرا درک مفهوم آن‌ها برای افرادی که به تازگی وارد صنعت کریپتو شده‌اند، کار ساده‌ای است و در نتیجه امکان فراگیر شدن آن‌ها وجود دارد. رایج‌ترین استیبل کوین‌ها دارای پشتوانه‌ای از ارزهای فیات مثل دلار آمریکا، یورو یا پوند انگلستان هستند. معمولا این نوع استیبل کوین‌ها با نسبت یک به یک توسط ارزهای فیات پشتیبانی می‌شوند، به این معنی که یک واحد از استیبل کوین معادل یک واحد از ارز فیات پشتوانه است.

ارز دیجیتال تتر (Tether) یکی از محبوب‌ترین استیبل کوین‌های حال حاضر دنیاست. تتر (USDT) که به عنوان اولین استیبل کوین جهان شناخته می‌شود، جزء انواع پشتیبانی شده توسط دلار آمریکاست و به همین دلیل قیمت آن در اغلب مواقع برابر با یک دلار است.

از دیگر استیبل کوین‌های با پشتوانه پول فیات می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

یو اس دی کوین (USDC)، پاکسوس استاندارد توکن (PAX)، جمینی (GUSD)، ترو یو اس دی (TUSDبایننس یو اس دی (BUSD).

استیبل‌کوین با پشتوانه کالایی

استیبل کوین‌های دارای پشتوانه کالایی در واقع استیبل کوین‌هایی هستند که دارایی‌های خاصی مثل فلزات گرانبها، پشتوانه آن‌ها است. طلا پرکاربردترین فلز در این زمینه است، ولی استیبل کوین‌هایی دیگری نیز وجود دارند که از نفت، املاک یا سبدهای مختلف فلزات گرانبها به عنوان پشتوانه استفاده می‌کنند.

برخی از شناخته شده‌ترین استیبل کوین‌های با پشتوانه طلا عبارتند از: تتر گلد (Tether Gold)، پکس گلد (Pax Gold) و دیجیکس گلد (Digix Gold).

استیبل‌کوین با پشتوانه کریپتو

همان طور که از نام این استیبل کوین‌ها مشخص است توسط سایر ارزهای دیجیتال پشتیبانی می‌شوند. البته معمولا پشتوانه این نوع از ارزهای باثبات تنها یک ارز نیست، بلکه توسط مجموعه‌ای از ارزهای دیجیتال پشتیبانی می‌شوند. زیرا در این شرایط ریسک نوسان قیمت ارزهای دیجیتال توزیع می‌شود و احتمال ضررهای هنگفت کاهش پیدا می‌کند. استیبل کوین‌های دارای پشتوانه کریپتو، پیچیده‌ترین حالت استیبل کوین‌ها هستند و به همین دلیل محبوبیت زیادی به دست نیاورده‌اند و باید هنوز ایرادهایشان رفع شود.

« Dai» محبوب‌ترین استیبل کوین دارای پشتوانه کریپتو است که سازمان «MakerDAO» آن را به وجود آورده و ارزش آن معادل یک دلار است، ولی در واقع ارز دیجیتال اتر (ETH)، بت (BATلینک (Link) و چند ارز دیجیتال دیگر پشتوانه ارز دیجیتال دای هستند.

استیبل‌کوین بدون پشتوانه

این دسته از استیبل کوین‌ها هیچ پشتوانه‌ای ندارند و عملکردی مشابه بانک مرکزی دارند. ثبات قیمت استیبل کوین‌های بدون پشتوانه توسط الگوریتم‌های پیچیده و کدهای موجود در قرارداد هوشمندشان تأمین می‌شود.

این استیبل کوین‌ها، بیش‌ترین توزیع‌شدگی و استقلال ممکن را دارند؛ زیرا از هیچ دارایی‌ای به عنوان پشتوانه آن‌ها استفاده نمی‌شود. در نتیجه حتی اگر کل بازار کریپتو یا دلار آمریکا هم سقوط کنند، این نوع استیبل‌کوین‌ها تحت تاثیر قرار نمی‌گیرند و می‌توانند ثبات خود را حفظ کنند.

از شناخته شده‌ترین استیبل کوین‌های الگوریتمیک می‌توان به ترا (Terra) و امپل‌فورث (Ampleforth) اشاره کرد.

در این مقاله سعی شد تا به معرفی انواع استیبل کوین‌ها پرداخته و ویژگی‌های آن‌ها نیز بررسی شود چرا که  اطلاع از روند کاری این نوع از کوین‌ها برای کاربران امروزی کاملاً لازم است.

لینک‌کوتاه: b2n.ir/q82262

بریتانیا به‌دنبال وضع مقررات برای استیبل کوین‌ها در ۶ ماه آینده است
تتر در سه ماهه چهارم سال ۲۰۲۳ سود خالص ۲.۸۵ میلیارد دلاری کسب کرده است
ازدست‌رفتن نرخ برابری دلاری ترو یواس‌دی در ۲۴ ساعت گذشته
پکسوس مجوز صدور استیبل کوین USDP در شبکه سولانا را دریافت کرد
تتر ۴۱ آدرس مرتبط با تحریم‌های ایالات متحده را مسدود کرد

نظرات

در نوبیتکس می‌توانی از کاهش قیمت ارزهای دیجیتال هم درآمد داشته باشی.

ثبت‌نام و شروع سرمایه‌گذاری

با‌توجه به این‌که اکثر اخباری که در طول روز به گوش ما میرسن خبرای خوبی نیستن، تحریریه آسان بیت کوین تصمیم گرفته که با انتشار روزانه یک خبرِ «واقعا خوب» حال شمارو هم کمی خوب بکنه. درضمن این خبر هیچ ربطی به حوزه ارز دیجیتال نداره...

خبر خوب برای متقاضیان وام / سقف وام افزایش یافت

title

حداکثر مجموع اصل تسهیلات خرد قابل پرداخت به هر مشتری در هر مؤسسه اعتباری به ۳۰۰ میلیون تومان افزایش یافت. به گزارش روابط عمومی بانک مرکزی، این بانک در بخشنامه‌ای به شبکه بانکی دستورالعمل اجرایی اعطای تسهیلات خرد را ابلاغ کرد در این بخشنامه آمده است، از تاریخ ابلاغ این دستورالعمل، بانک‌ها و مؤسسات اعتباری موظف هستند، تسهیلات خرد اعطایی را بر اساس شرایط، امتیاز اعتباری، رتبه اعتباری داخلی و سقف اعتبار مشتری در قالب قراردادهای فروش اقساطی، اجاره به شرط تملیک، مرابحه، جعاله و قرض‌الحسنه به مشتری پرداخت نماید.

مطالب مرتبط

تتر,USDT,استیبل کوین,بیت کوین

تتر در سه ماهه چهارم سال ۲۰۲۳ سود خالص ۲.۸۵ میلیارد دلاری کسب کرده است

تتر (USDT)، بزرگترین شرکت استیبل کوین جهان، رکورد سود خالص ۲.۸۵ میلیارد دلاری را برای سه ماهه چهارم سال ۲۰۲۳ گزارش کرد. آخرین حسابرسی شرکت نشان می‌دهد که تتر در پایان سال ۲۰۲۳ بیش از ۵.۴ میلیارد دلار ذخایر دارد.

خبر - ۱ ماه پیش
ترو یواس‌دی,استیبل کوین,تتر,دلار

ازدست‌رفتن نرخ برابری دلاری ترو یواس‌دی در ۲۴ ساعت گذشته

قیمت استیبل کوین ترو یواس‌دی در پی انتشار گزارش‌هایی مبنی مبادله صدها میلیون دلار از آن در ازای تتر و وجود مشکلاتی در ارائه گزارش لحظه‌ای از ذخایرش به کمتر از یک دلار کاهش یافت. ارزش این استیبل کوین در روز گذشته تا ۰.۹۸۴ دلار سقوط کرد و اکنون در محدوده ۰.۹۸۹ دلاری در نوسان است.

خبر - ۲ ماه پیش
پکسوس,USDP,سولانا,استیبل کوین,مجوز,Paxos

پکسوس مجوز صدور استیبل کوین USDP در شبکه سولانا را دریافت کرد

شرکت پکسوس (Paxos) قصد دارد استیبل کوین خود را در شبکه سولانا عرضه کند و مجوزهای مورد نیاز برای صدور آن را از اداره خدمات مالی نیویورک (DFS) دریافت کرده است.

خبر - ۳ ماه پیش
تتر,USDT,استیبل کوین

تتر ۴۱ آدرس مرتبط با تحریم‌های ایالات متحده را مسدود کرد

شرکت تتر، عرضه‌کننده استیبل کوین USDT، اخیراً ۴۱ آدرس مرتبط با اشخاص تحت‌تحریم دفتر کنترل سرمایه‌های خارجی آمریکا (OFAC) را فریز کرده است. تتر این مسدود‌سازی را اقدامی پیش‌گیرانه تلقی کرده است.

خبر - ۳ ماه پیش
پامپ,USTC,استیبل کوین ترا کلاسیک,LUNC,ترا یواس‌دی کلاسیک

پامپ قیمت USTC استیبل کوین ترا کلاسیک!

انجمن ترا لونا کلاسیک (Terra Luna Classic) به اتفاق آرا یک پیشنهاد مهم را برای احیای ارزهای دیجیتال ترا کلاسیک (LUNC) و ترا یواس‌دی کلاسیک (USTC) تصویب کرده است.

خبر - ۴ ماه پیش
پی‌پل,کمیسیون بورس و اوراق بهادار ایالات متحده,استیبل کوین,پی‌پل یو‌اس‌دی

پی‌پل از سوی کمیسیون بورس آمریکا احضاریه‌ای در مورد استیبل کوین خود دریافت کرده است

شرکت پی‌پل اعلام کرد که از سوی کمیسیون بورس و اوراق بهادار ایالات متحده احضاریه‌ای برای ارائه مستنداتی در مورد استیبل کوین خود دریافت کرده است. این شرکت، استیبل کوین دلاری خود با نام پی‌پل یو‌اس‌دی را در ماه اوت (مرداد) به بازار عرضه کرده بود. درحالی‌که پی‌پل یو‌اس‌دی، اولین استیبل کوینی است که از سوی یک شرکت بزرگ خدمات مالی عرضه می‌شود، صدور این احضاریه، یادآور تلاش ناموفق شرکت فیس‌بوک برای عرضه استیبل کوین لیبرا است.

خبر - ۴ ماه پیش
تتر,استیبل کوین,USDT,ارزهای دیجیتال,بلومبرگ

تتر داده‌های ذخایر استیل کوین خود را در سال ۲۰۲۴ به‌صورت زنده منتشر خواهد کرد

براساس گزارش بلومبرگ، شرکت ناشر استیبل کوین تتر داده‌های مربوط به ذخایر پشتوانه یواس‌دی‌تی، بزرگ‌ترین استیبل کوین دلاری بازار را به صورت زنده منتشر خواهد کرد. طبق داده‌های آخرین گزارش سه‌ماهه، تتر ۷۲.۵میلیارد دلار از اوراق تجاری موجود در ذخایر خود را به‌ اوراق خزانه‌داری ایالات متحده تبدیل کرده بود و حدود ۳.۳میلیارد دلار ذخایر مازاد داشت.

خبر - ۵ ماه پیش
تتر,اوراق خزانه‌داری ایالات متحده,ایالات متحده,استیبل کوین,دلار

تتر، اکنون یکی از بزرگ‌ترین خریداران جهانی اوراق خزانه‌داری ایالات متحده است

به گفته پائولو آردوینو، مدیر ارشد فناوری تتر، این شرکت با سرمایه‌گذاری ۷۲.۵میلیارد دلار، اکنون یکی از بزرگ‌ترین خریداران جهانی اوراق خزانه‌داری ایالات متحده است. ناشر استیبل کوین تتر بالاتر از کشورهایی مانند امارات متحده عربی، مکزیک، استرالیا و اسپانیا در جایگاه ۲۲ بزرگ‌ترین مشتریان این اوراق قرار دارد. به نظر می‌رسد که این خبر به‌دنبال ازدستن‌رفتن نرخ برابری تتر با دلار آمریکا در ۱۷ اوت (۱۶ مرداد)، در نتیجه خروج ۱۰۰میلیارد دلار از بازار ارزهای دیجیتال منتشر می‌شود.

خبر - ۶ ماه پیش
بایننس,پشتیبانی,بی‌یو‌اس‌دی,FDUSD,استیبل کوین

بایننس توقف پشتیبانی از بی‌یو‌اس‌دی در بهمن ماه را تأیید کرد

صرافی بایننس با انتشار بیانه‌ای، توقف تدریجی پشتیبانی از استیبل کوین بی‌یو‌اس‌دی تا فوریه ۲۰۲۴ (بهمن ۱۴۰۲) را تأیید کرد. این صرافی از کاربران خواسته است تا توکن‌های بی‌یو‌اس‌دی خود را به فرست دیجیتال یو‌اس‌دی (FDUSD)، یک استیبل کوین تازه فهرست‌شده در این صرافی، منتقل کنند. این استیبل کوین جدید در ماه ژوئن توسط شرکت هنگ کنگی «فرست دیجیتال گروپ» معرفی و در اواخر ژوئیه (اوایل مرداد) در بایننس لیست شد.

خبر - ۶ ماه پیش